Artikel i Aftonbladet ang. LCHF och kött

Ännu en artikel, eller ja egentligen flera, men jag vill tala om denna. Läste den just på aftonbladet.se Det kan hända att detta blir en upprepning från gårdagens inlägg och den artikeln. Men nu är det en amerikansk studie som visar att av för mycket rött kött ökar risken att dö i cancer eller hjärt- och kärlsjukdomar. Klart man kan, man kan dö av allt. Känns som om allt ger upphov till cancer. Det är farligt att leva, man kan faktiskt dö!

De som tror på alla dessa studier vet de om hur vetenskapen fungerar? Jag menar inte att detta är ett påhitt, eller att det inte stämmer. Det kan mycket väl stämma. Men då någon gör en forskning, kommer fram till ett resultat. Då ska en annan kunna utföra den vetenskapliga forskningen på samma sätt och komma fram till samma resultat. Om man inte gör det, då kommer nästa larm. Om att den förra inte stämde. Då är det t.ex. två olika forskare som kommit fram till två olika saker. Så har jag förstått att det fungerar iallafall.

Det beror även på vilket perspektiv forskaren har. Det finns en mängd olka perspektiv de utgår ifrån. Olika tillvägagångssätt för att nå fram till resultatet. Därför finns det många olika resultat av ett och samma ämne. Som jag skrev igår. Ska ni börja med någonting nytt, t.ex. börja med LCHF, läs er till information. För- och nackdelar, positivaröster såväl som negativa röster. Därefter drar ni era egna slutsatser och gör det som känns bäst för er själva. Med sunt förnuft och fakta i ryggsäcken kommer man långt!

Lite längre ned i artikeln, mot slutet, finner man att livsmedelsverket funderar på att införa råd om hur mycket kött vi bör äta. Ja, varför inte. Kanske inte alla kan avgöra det. Jag tror dock inte att det är särskilt många som "tok-trycker-i-sig" kött. Och om de nu gör det, tror livsmedelsverket att de personerna kommer att förändra sitt beteende bara för att de inför en rekomendation? Det tror inte jag.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0