Frukost, kaffe och en liter vatten.

Jag har ännu inte varit ned till affären för att inhandla lite ägg. Min alternativa frukost består av Turkisk yoghurt med ovispad 40% grädde. Lite blandade nötter, ca 10 st, för att bryta smaken. Jag håller mig hyfsat mätt på det.
Jag känner inte tristessen av LCHF mer. Men det jag kan känna är att jag har idé torka. Hur ska jag t.ex. reda såsen utan mjöl eller maizena, vad ska jag använda i biffar för att hålla ihop det när ströbröd inte ska användas. Igår använde jag mandelmjöl. Fungerade sådär. Biffarna hölls ihop. Men de var inte så pass hårda som jag ville ha dem. Plus att det fastnade otroligt mycket i stekpannan av det. Ska läsa mig till det litegrann.

SVAR: Tydligen ska man koka en gräddsås länge, för att den ska bli tjockare. Eller använda sig av 1-2 msk Philadelphia ost, vid redning av sås på LCHF vis. Köttfärs, grädde, salt och peppar har jag hittat nu, angående köttfärssmeten till köttbullar/biffar. Jag tycker dock att det blir lite löst då. En annan säger att man ska ta ½ msk fiberhusk till 500g köttfärs. Någon annan att man ska binda det med grädde och ägg. Verkar inte finnas något bra alternativ till just ströbröd, då man lever efter LCHF. Det är väl bara att testa sig fram.

Jag satt tidigare och funderade. Hur länge ska man leva efter LCHF, jag tror inte att det är någon diet man ska sysselsätta sig med i ca 3 veckor och sedan ge upp. Utan att det är en förändring i livsstil. Jag funderade på om man ska ha 6 månader som avstämning. Min första tanke var att köra rakt på i 1 år. Men kom sedan på att jag borde ha något kortare, då jag vill stämma av. Fundera på hur det fungerar för mig, om jag mår bra och om jag behöver/vill fortsätta leva efter detta. Denna termin slutar, som jag förstår det, fredag 25/5 vecka 21. Nu är det vecka 10. Det betyder att det är 11 veckor kvar. Jag tror jag siktar på fredag den 25 maj. Vilket då även är en väg och mät dag.

Nu vidare till boken ”Bygga broar och öppna dörrar” som handlar om att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0