Mål med viktnedgången

Idag har vi då fredag. Har under förmiddagen suttit och läst bloggar om andra som ändrar livet till LCHF. Känns lite mer motiverande då jag får läsa om hur det går för andra. Vissa har startat nyligt, andra har levt efter/med det i flera år. Jag vet ännu inte om jag skrivit in några mål, vet egentligen inte om jag har något heller. Jag vill må bra! Men jag vet ungefär vilken vikt jag ock min kropp mår bra utav. Läste i en av dessa bloggar om "trivsel-vikt". Det var ett riktigt bra ord! Jag tycker inte om ord som normal, norm eller ideal. Väljer Trivselvikt!

Mål: ( I kilon )

Första delmål: Under 90 kilo

Andra delmål: Under 85 kilo

Trejde delmål: Under 80 kilo

Troligaste trivselvikten: 75 kilo

En annan sak jag inte tycker om är BMI. Det må vara ett på hitt av någon som inte jag riktigt håller med om till fullt och fasta. Enligt BMI ska jag väga 68,nånting. Men jag vet med mig själv att när jag vägde 70 kilo, såg jag inte frisk ut. Jag upplever det själv som att jag såg sjuk ut. Talade med en sjuksköterska en gång om BMI. Hon sa att jag behöver gå ned i vikt. VA? NÄHÄ? BEHÖVER JAG? Men hur som helst, hon räknade ut att jag ska väga de där 68 komma något. Sa att det kommer jag aldrig att gå med på. Jag förklarade att min kropp är inte byggd/gjord för den vikten. Då jag ser sjuk ut. Men det tyckte hon inte var någon bra förklaring. Utan så var det bara. Jahaja.. Sa till henne att det finns mer än bara fett och muskler som väger på kroppen. Att benstomme och arv spelar in. Men hon tyckte att jag skulle träna istället för att nöja mig på en vikt så som 75. Då jag fortfarande, enligt BMI, räknas som överviktig. Diskussionen slutade ganska hastigt eftersom det var som att tala med en vägg! Jag vet bäst själv av vad jag mår bra utav.

På tala om mål, ska man belöna sig själv med någonting då man når målen? Ska man ha fler delmål? Viktnedgången gå inte särskilt snabbt. Som det verkar nu kommer jag nå under 90 kilo till sommaren, om ens då. Kanske man skulle ha något tidigare mål, för att inte tappa motivationen?

Nu väntar huset på att bli städat. Tydligen av mig..


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0