Stek i ugnen

Mina recept är kanske inte renodlade LCHF recept. Men det fungerar för mig. Som med alla recept gör man som man känner är bäst, lägger till och tar bort.
Igår var det stek på middags menyn, steken av köttet picnicbog (fläsk)

Steken var på ca 1,8 kilo. Jag försöker så gott det går att äta samma som den övriga familjen.
Ugnen på 125 grader under 1½ timma. Sedan höjde jag graderna till 175 grader. Steken var i ugnen i ca 2½ timma.
Kryddning: Pepparmix, kött och grillkrydda, paprika pulver, salt och lite lökpulver. 75 gram smör i grytan, med ca 3 dl vatten. I vattnet runt om skar jag ned en halv gul lök. Ösa vätska över steken ca var 30e minut.

Då steken var färdig använde jag skyn som blev kvar till en sås. 4 dl grädde och 100 g Philadelphia ost.

Jag tycker att det blev supergott. Vill man ha mer smak i såsen, använd samma kryddor som var på steken. Dessvärre glömde jag fotografera maten. Det blir alltså ingen bild. Men gott var det ändå.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0